صدرا

در این وبلاگ من از نازنین پسرم و برای او می نویسم..

صدرا

در این وبلاگ من از نازنین پسرم و برای او می نویسم..

مادر یعنی لطافت..

مادر باید اول لطافت داشته باشد و بعد قدرت..


مراحل رشد امنیت، اعتماد و ایمان را از تولد تا 18 سالگی می توان به پنج مرحله تقسیم کرد. در این تقسیم بندی از نظریه ی «اریکسون» در رشد شخصیت نیز استفاده شده است.

مرحله اول: تولد تا یکسالگی = در این دوره مظهر قدرت کل برای نوزاد، مادر است و نگاه او به عنوان جزء به سوی مادر است. نوزاد امنیت را در حضور مادر جستجو می کند. در این مرحله نوزاد باید پیوسته در آغوش مادر باشد (در بیداری) و با اعلام هر نیاز مانند گرسنگی، خیس بودن، خستگی و نظایر آن ها بلافاصله و بدون درنگ نیاز خود را دریافت نماید. تأخیر در پاسخ به نیازها ناامنی و بی اعتمادی در کودک ایجاد می کند، (در این مورد مفصل در مجموعه دی وی دی نوزاد شرح داده شده). این مرحله در نظریه رشد شخصیت، امنیت و اعتماد در برابر ناامنی و بی اعتمادی نامیده می شود.

مرحله دوم: یک تا سه سالگی = در این دوره نگاه کودک با هدایت مادر به خود و توانائی های خویش برمی گردد و به آرامی از رشد توانائی های خود احساس امنیت کرده و به خود اعتماد می کند. مرحله دوم که از زمان چهاردست و پا رفتن آغاز می شود، شروع شکل گیری شخصیت در کودک است و مسئولیت پذیری نیز از همین زمان آغاز می شود. در این مرحله باید به کودک مسئولیت انجام کار داده شود البته با توجه به رشد سنی و توانائی جسمی او؛ و تلاش کودک برای انجام کار باید تأیید شود. این تأیید بدون قیدوشرط و بدون توجه به چگونگی انجام کار صورت می گیرد. پیام هایی مانند نکن، دست نزن، نمیتونی، هنوز کوچولوئی، جیز میشی، اوخ میشی و نظایر آن باعث کاهش اعتماد به نفس در کودک می شود؛ اگر به او اجازه ی تلاش ندهیم و تلاش او را تأیید نکنیم، از مرحله اول عبور نمی کند. در مرحله دوم رشد شخصیت کودک باید به آرامی صبر در برابر برآورده شدن نیازها را تجربه کند. مرحله ی دوم در نظریه رشد شخصیت، خودباوری در برابر شک نامیده می شود و آغاز شکل گیری اعتماد به نفس در کودک می باشد.

مرحله سوم: سه تا شش سالگی = در این مرحله نگاه کودک از خود به خانواده هدایت می شود و کودک علاوه بر مادر و خود، خانواده را نیز به عنوان کل می بیند، به افراد خانواده اعتماد می کند و از آنان کسب امنیت می کند. این مرحله آغاز یادگیری مهارت ارتباط در کودک است. در این مرحله کودک خود را پیدا می کند و به نوعی خودخواهی و خودمحوری می رسد. در این دوره تأیید و تشویق بدون قید و شرط باید متعادل شود. در این مرحله تأیید و تشویق بیش از حد و مبالغه آمیز باعث خودشیفتگی کودک می شود. برای ایجاد تعادل باید کار انجام شده ی کودک، توصیف شده و واکنش منطقی، طبیعی و متعادل از طرف والدین ابراز شود. اقتدار والدین در این دوره از رشد شخصیت بسیار مهم و تأثیرگذار است. در نظریه ی رشد شخصیت، این دوره ابتکار در برابر احساس گناه نامیده می شود و آغاز ایجاد عزت نفس در کودک است.


منبع وبلاگ شوق رویش

استاد محمود سلطانی


خوشحالم که تا تونستم بغلت کردم و به نیازهات سریع رسیدگی.. مطمئن باش هیچ وقت اجازه نمی دم از ندیدن من دچار اضطراب بشی..

نظرات 3 + ارسال نظر
Oracle یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:24 ب.ظ

mer30 doostam az matne ghashanget, axaye sadra bi nahaayat naz boodan. delam kheili barat tangeh....

وای.... ببین کی اومده اینجا... عزیز دلم... بابا کلی ذوق زدم کردی دوستم.... اصلا فکر نمی کردم اینجا رو یادت باشه... دوستت دارمممممم

فرزانه دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:13 ق.ظ http://www.sadragolden.blogfa.com

روزتون مبارک باشه دوست عزیزم صدرای عزیم رو ببوسین

ممنون بر شما هم مبارک دوست خوبم

خاله هدی پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:17 ب.ظ http://mofakhkhami.niniweblog.com/

به به چه پسر طلایییی... خدا نگهدارش باشه.......
خوشحال می شم یه سری به وبلاگ خواهرزادم بزنید
نظرم بدین و اگه دوس داشتین لینکش کنین

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد